vr. apr 19th, 2024

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Hyperloop krijgt steun van bouwbedrijf BAM

Bouwbedrijf BAM gaat helpen bij het bouwen van een prototype voor een hyperloop. BAM gaat samenwerken met de Delftse startup Hardt. Het doel is om voor de zomer een dertig meter lange testbaan te presenteren op de campus van de TU Delft. Dit wordt de eerste hyperloop die in Europa wordt gebouwd.

BAM zal werken aan een stalen buis van dertig meter, die een doorsnede van drie meter krijgt. Dit is misschien een korte testbaan vergeleken met de toekomstdromen van Hardt. Zij willen een traject door heel Europa. Toch is dit voor Hardt een grote stap in de ontwikkeling van hun hyperloop.

Het doel is om een soort buizenpost voor mensen te maken. Er worden capsules in een bijna-vacuüm door een buis verplaatst door middel van magneten. Er kunnen in dit bijna-vacuüm snelheden van ongeveer 1200 kilometer per uur worden gehaald.

Hyperloop razendsnel ontwikkeld

De eigenaar van Tesla organiseerde een competitie die door Hardt is gewonnen. Sinds de overwinning is het rap gegaan volgens een woordvoerder van Hardt. Ze zijn in minder dan een jaar tijd van niks naar een prototype gegaan. Een samenwerking met een bedrijf als BAM helpt de startup enorm.

De Delftse studenten focussen zich nu op het ontwerpen van de tunnel. Bij de competitie in de VS zorgde Musk voor een tunnel. Het was aan de studenten om een capsule te ontwerpen die door die tunnel kon. Nu kunnen ze zelf de tunnel naar wens aanpassen.

Het is uiteindelijk de bedoeling om de hyperloop sneller te laten reizen dan een vliegtuig. Toch zal er met lage snelheden getest worden. Het gaat niet alleen om het testen van het aandrijvingssysteem, maar ook om de veiligheid van het voertuig.

BAM wil niet zeggen hoeveel er in het project geïnvesteerd wordt. Wel wordt er aangegeven dat het bouwbedrijf overstag ging na het zien van een haalbaarheidsstudie van het project. Het aanleggen van een traject voor de hyperloop is niet veel duurder dan die van een gewone treinverbinding. Toch lijkt het er op dat het nog lang duurt voordat er daadwerkelijk door een vacuüm tunnel gereisd kan worden.

About Post Author