do. nov 21st, 2024

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Instant articles van Facebook: oplossing voor uitgevers

instant articles newspaper-3-1251080

Facebook is bezig met het ontwikkelen van een betaalmodel voor nieuwsartikelen en -berichten, die op het sociale netwerk geplaatst worden. Wanneer je meer dan tien berichten van de media die zich bij het premium model heeft aangesloten wil lezen, moet je betalen om een volgend bericht of artikel te kunnen bekijken.

Het hoofd van de nieuwsdivisie van Facebook, Campbell Brown, maakte dit nieuws bekend op de Digital Publishing Innovation Summit. Deze functie komt bovenop instant articles gebouwd. Dit is de functie waarmee nieuwsberichten in apart scherm van Facebook worden weergegeven op een telefoon of een tablet. Deze nieuwe betaalde dienst is een reactie van de social media gigant op de kritiek van uitgevers. Zij vinden het oneerlijk dat Facebook veel meer verdient aan advertentiegelden dan de auteurs en uitgevers. Het is nog niet bekend of de volledige verdiensten van het nieuwe systeem naar de uitgevers gaat.

Facebook kreeg in gesprekken met kranten en uitgevers vak dezelfde geluiden te horen. Zij gaven veelal aan dat zij graag een abonnementsdienst in Facebook zien. Zij willen dus graag een paywall zien. Brown legt de dienst dus ook uit als simpelweg een paywall.

Instant articles kosten geld na tiende artikel

Zodra een gebruiker tien instant articles leest, kan de gebruiker niet meer verder lezen, tenzij er betaald wordt. Het gaat hier dus om de berichten en artikelen van media die zijn aangesloten bij instant articles. Voor de media die niet aangesloten is bij de nieuwe dienst, zal niets veranderen.

De onenigheid tussen Facebook en uitgevers is al langer gaande. Uit onderzoek van de Amerikaanse marktonderzoeker Pew Research Center bleek dat de inkomsten van de kranten in de Verenigde Staten in tien jaar tijd van 50 miljard naar 18 miljard daalde. Dit komt grotendeels door de opkomst van het internet. Google en Facebook hebben flink geprofiteerd van de verschuiving en ontvangen bij elkaar ongeveer 20 procent van de advertentiebudgetten.

About Post Author