di. dec 1st, 2020

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Door minder mensen op straat, wordt er ook minder geadverteerd

In het derde kwartaal zijn de bestedingen aan buitenreclame weer iets opgekrabbeld, maar vorig jaar lag dit onder de 25 procent. In totaal werd 36 miljoen euro omgezet, volgens de branchevereniging Outreach.

De hele branche wordt geregistreerd door Outreach. Grote spelers als JCDecaux en Exterion Media zijn grote spelers van de vereniging. Langs de weg heb je reclames die van de out-of-homemarkt bestaat. Deze bestaan uit panelen, vervoersreclame zoals op bussen en trams en reclamemasten langs de weg.

De omzet van de buitenreclame, in het tweede kwartaal, tijdens de eerste coronagolf stortte drastisch. De daling kwam uit op 67 procent. Het derde kwartaal was in dat opzicht iets beter.

De totale omzet kwam in de eerste negen maanden van het jaar op bijna 91 miljoen euro. “Dat is 38 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar”, aldus Outreach.

Er is een onderscheid tussen traditionele posters en digitale buitenreclame. De branchevereniging signaleert daar een opvallende ontwikkeling in. Traditionele reclame is in deze tijd juist toegenomen ten opzichte van de groei van digitale reclame jarenlang.

Outreach is terughoudend over de verwachtingen voor de rest van het jaar, want er is een tweede coronagolf op komst. Buitenreclames die niet worden gebruikt, zal gebruikt worden voor niet-commerciële boodschappen. Op deze wijze wordt er efficiënt gebruik gemaakt van buitenreclame.