Voor de resterende 2,5 miljard euro aan staatsleningen hoeft KLM nog even niet op te rekenen. In ruil voor het belastinggeld vindt minister Wopke Hoekstra het loonoffer van het KLM-personeel nog te mager. Zonder overheidssteun houdt KLM het niet lang vol.
Er zijn twee kanten van het probleem. Namelijk dat KLM met schiphol als uitvalbasis belangrijk is voor de Nederlandse economie. De bewindsman laat geen kans onbenut om dat te benadrukken.
De andere kant is dat er voorwaarden aan de steun zitten. Hoe hard KLM het geld nodig heeft, Hoekstra stemt voorlopig nog niet in.
Een eerste deel van KLM is al ontvangen. De overheid maakte 277 miljoen euro over, via bankleningen waar de staat garant voor staat kwam daar nog eens 665 miljoen euro bij. KLM is hiermee de grootste gebruiker van de loonsubsidies uit de noodpakketten.
Hoekstra: ‘Redelijk dat er iets wordt terugverlangd’
Hier blijft het voorlopig bij. Het loonoffer die de KLM aan zijn personeel biedt moet van Hoekstra net zo lang duren als de looptijd van de staatssteun. Waarschijnlijk is dit vijf jaar. De piloten hebben een afspraak gemaakt voor anderhalf jaar en het grond- en cabinepersoneel voor twee jaar.
Deze plannen waren al op 1 oktober ingeleverd. De FNV, een van de bonden waarmee wordt onderhandeld, zegt dan ook verbaasd te zijn door deze “last minute” extra voorwaarde van het kabinet.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen