Elke ondernemer kent de problemen rondom de krapte op de arbeidsmarkt en de stress die dat met zich meebrengt voor de planning van je personeel. Door daar met slimme tools mee om te gaan wordt een deel van die problemen vermeden. Lees er meer over in dit artikel.
De invloed van personeelskrapte op jouw personeelsbeleid
Sinds enkele jaren worden ondernemers in Nederland, en menig ander land, geconfronteerd met een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Het gevolg is dat het vaak heel moeilijk is om je roosters rond te krijgen zodat er op elk moment voldoende personeel beschikbaar is. En dus moet je zeer creatief zijn in je personeelsbeleid. Dat kan op verschillende manieren. Ten eerste door op een creatieve manier medewerkers te werven, te binden en te behouden en ten tweede door slim om te gaan met het inplannen van de beschikbare krachten. Slimme tools kunnen jou daarbij helpen en veel tijd en stress besparen.
Personeel werven en behouden
Als er schaarste is op de arbeidsmarkt en jij wilt er zeker van zijn dat jij de beste en meest geschikte medewerkers in jouw organisatie hebt rondlopen, zal je moeten zorgen dat jij net even aantrekkelijker bent voor nieuwe medewerkers dan de concullega. Bovendien moet je ervoor zorgdragen dat die mensen die reeds in jouw organisatie rondlopen het dusdanig naar hun zin hebben dat ze er niet over piekeren om weg te gaan. Dat scheelt namelijk dat je opnieuw moet gaan werven. Hier zijn wat tips om daar voor te zorgen.
Creativiteit in de secundaire arbeidsvoorwaarden
Aangezien lonen vaak zijn vastgelegd via CAO’s valt daar niet zoveel in te onderscheiden. Gelukkig is dat wel het geval bij de secundaire arbeidsvoorwaarden. Die kun je zodanig interessant maken, en daar tijdens sollicitatiegesprekken op wijzen, dat kandidaten sneller geneigd zullen zijn om voor jouw onderneming te kiezen. Denk daarbij aan het inspelen op de fysieke en geestelijke gezondheid van potentiele medewerkers die dat erg belangrijk vinden. Je kunt daarbij denken aan het geven van een gratis abonnement op de sportschool en / of het serveren van gratis gezonde lunches of snacks op kantoor. Ook regelmatige gezamenlijke uitjes helpen niet alleen met teambuilding en samenhorigheid, maar ook de fysieke en geestelijke gezondheid van je medewerkers. Je kunt ook kiezen voor het introduceren van spelletjes op de werkvloer of een sportdag.
Ook helpt het om zeer flexibel om te gaan met werktijden en werklocaties. Geef de mogelijkheid om bijvoorbeeld vanuit een vakantiehuisje te werken. En wees ruimhartig bij het toekennen van vrije dagen bij speciale gelegenheden zoals verhuizing, verjaardag en dergelijke. Het helpt ook om personeel te laten sparen voor extra vakantiedagen of zelfs een door de organisatie betaalde stedentrip of doe-vakantie!
Personeelsplanning
Genoeg tips dus om voldoende en goed personeel aan te trekken en te behouden. Laten we nu kijken hoe je de beschikbare mensen snel en handig inplant zodat je je organisatie doelen gemakkelijk verwezenlijkt. Werktijden inroosteren blijft immers een uitdaging en een tijdrovende klus in elke organisatie. Ook als je minder krap in je medewerkers zit.
Gebruik handige tools
De tijd dat werkroosters handmatig en met veel gepuzzel werden ingevuld ligt echt al wel decennia achter ons. Tegenwoordig is het nog steeds puzzelen, maar maken we steeds meer gebruik van handige tools die ons daarbij veel tijd kunnen besparen en bovendien de werkroosters veel toegankelijker maken voor iedereen in de organisatie.
Werkroosters online delen met de hele organisatie
Met de huidige permanente online aanwezigheid van iedereen is het nu, met behulp van de software van werktijden.nl, makkelijker dan ooit om werkroosters online te delen met de hele organisatie. Daarbij kun je de medewerkers zelfs de gelegenheid geven om live daarin aanpassingen te maken, beschikbaarheid door te geven en zelfs diensten met elkaar te ruilen. Zo zijn medewerkers nog meer betrokken. Elke medewerker kan met zijn eigen unieke login eenvoudig inloggen via smartphone of tablet en zijn werktijden bekijken en regelen. Voorbij zijn de tijden van rondslingerende Post-Its, emails en WhatsApp berichten. Alles wordt centraal op een plek bijgehouden en getoond.
Talloze voordelen voor de HR manager of ondernemer
Ook voor de ondernemer zelf of voor de HR manager heeft de software van werktijden.nl talloze voordelen. Zo kun je binnen de software verschillende afdelingen creëren waarmee je medewerkers ook binnen de software aan bepaalde afdelingen kunt toewijzen. Daarnaast houdt de applicatie rekening met minimale en maximale contracturen zodat er nooit te veel of te weinig uren aan een medewerker worden toebedeeld. Tot slot geeft de software jou als HR manager of ondernemer de mogelijkheid om de meest effectieve combinatie van personeel maken per locatie. En dat scheelt jou natuurlijk een heleboel puzzelwerk en daarmee tijd en frustratie!
Andere functies
Naast de bovengenoemde functies waarbij medewerkers actief betrokken kunnen zijn bij het samenstellen van de roosters en de ondersteuning voor de ondernemers biedt de software nog andere handige functies. Je kunt er namelijk zowel een verlofregistratie als een urenregistratie in bijhouden en om de software te laten functioneren als prikklok, waarin medewerkers kunnen inklokken, uitklokken en pauzes registreren.
Meer controle over beschikbaarheid
Zo werken het slimmer werven en behouden van personeel en het op een slimme manier inroosteren en daarmee inzetten van het beschikbare medewerkers mee aan een betere controle over de beschikbaarheid van mensen binnen de organisatie. En dat helpt weer om je organisatiedoelen te behalen.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Buitenreclame: dit is hoe het de lokale ondernemer kan helpen om beter zichtbaar te worden binnen de regio