Volgens het Duitse Der Spiegel is er sinds de jaren negentig een kartel tussen grote Duitse automerken. De automerken Porsche, Audi, Mercedes, BMW en Volkswagen zouden afspraken maken over onder andere kosten, de techniek en toeleveranciers. Volgens Der Spiegel zouden de onderlinge afspraken ook geleden hebben tot de schandalen met de sjoemelsoftware. Sinds de bekendmaking van dit nieuws zijn de koersen van de toeleveranciers en merken gedaald.
De samenwerking is naar buiten gekomen omdat er deelnemers van het kartel naar de mededingingsautoriteiten zijn gestapt. Het Volkswagenconcern, waar ook de merken Porsche en Audi onder vallen, zou het samenwerkingsverband hebben gemeld. Ook het moederbedrijf van Mercedes, Daimer, schijnt naar de autoriteiten te zijn gestapt. De motivatie achter het inlichten van de mededingingsautoriteiten zou het krijgen van een strafvermindering zijn.
Kartel al sinds de jaren negentig aan de gang
De afspraken worden al sinds de jaren negentig gemaakt. Er zouden van alle bedrijven bij elkaar ongeveer 200 medewerkers met afspraken hebben gemaakt. In totaal zijn er 60 verschillende werkgroepen opgezet om zaken op elkaar af te stemmen. Der Spiegel, het Duitse medium dat het nieuws naar buiten bracht, spreekt van één van de grootste kartelschandalen in de geschiedenis van Duitsland.
Er zijn volgens de berichten ook afspraken gemaakt over de zogenaamde AdBlue technologie. Dit is een vloeistof die er voor zorgt dat de diesel die de auto uitstoot minder vervuilend is. Er werden tussen de bedrijven afspraken gemaakt over de tank waar de AdBlue in moet. Zij hebben, om kosten te besparen, afgesproken dat er gebruik werd gemaakt van een kleine tank. Daarom zijn de dieselauto’s te vervuilend. Ook over andere technische zaken zijn afspraken gemaakt. Zo is er bijvoorbeeld iets afgesproken over de onderdelen die gebruikt worden bij de daken van cabrio’s.
Ongeveer een jaar geleden zouden er vermoedens van een eventueel kartel zijn. Er werd toen onderzoek gedaan naar afspraken over staalprijzen. Daarbij is Volkswagen toen onder de loep genomen. De afspraken onder de autofabrikanten zijn toen “per ongeluk” naar boven gekomen.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen