Naam: Jan Zijderveld
Functie: President Unilever
Over Jan Zijderveld
Jan Zijderveld werd in Nederland geboren maar heeft zijn studie gevolgd in Nieuw-Zeeland. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen. Voor zijn functies heeft Jan veel van de wereld gezien. Hij heeft onder meer gewoond in Nieuw-Zeeland, Australië, Italië, Zweden, Dubai en Singapore. Hierdoor beheerst hij volledig de Nederlandse, Engelse en Italiaanse taal.
Loopbaan
Jan Zijderveld heeft de bachelor Management Studies (General Management) aan de University of Waikato in Nieuw-Zeeland afgerond. In 1987 begon hij als Brand Manager bij Unilever. Unilever is een multinational op het gebied van voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen. Tot 1992 was hij verantwoordelijk voor de verbetering van de marktpositie van het bedrijf. In de periode van 1992 tot 1997 is hij verantwoordelijk geweest voor meerdere marketing functies bij Unilever Nederland. Na deze functie werd hij aangesteld tot marketingdirecteur bij Unilever Europe Olive Oil. Van de periode 2000 – 2008 is hij bij meerdere divisies van Unilever chairman geweest. Zoals in Arabië en Iran, Midden-Oosten en Noord-Afrika.
Sinds 2011 is Jan lid van het Uitvoerend Bestuur en President Europe van Unilever. Onder zijn bewind werd een nieuwe groeistrategie geïntroduceerd waarmee het concurrerend vermogen van Unilever in Europa versterkt. Vanuit het kantoor in Rotterdam is het een van de grootste internationale marketing en innovaties hubs van Nederland. Tevens is Jan vicevoorzitter bij de Europese Merkenvereniging AIM. Fungeert hij als bestuurslid bij FoodDrinkEurope en heeft hij deelname in het bestuur bij het merk Lipton Ice Tea. Het eigen merk van Unilever samen met Pepsi. Jan bij veel divisies van Unilever in bijna alle werelddelen gewerkt. In zijn periode als CEO Zuid-oost Azië en Australië zorgde hij voor groei en ontwikkeling en bedacht hij het perfect store programma voor klanten. Jan heeft zich gespecialiseerd in leiderschap, business stategy en execution in het vakgebied Fast Moving Consumer Goods.