In de maand maart zijn er 15.775 vluchten geannuleerd die vanaf Nederlandse luchthavens zouden vertrekken. Deze annuleringen kwamen door overheidsmaatregelen wegens het coronavirus, vijfhonderd vluchten hiervan hadden een andere reden.
Euclaim
Deze gegevens heeft EUclaim naar buiten gebracht. Euclaim is een bureau dat passagiers tegen vergoeding helpt om een compensatie te krijgen van luchtvaartmaatschappijen wanneer je als reiziger vertraging of een geannuleerde vlucht hebt gehad. Op deze manier heeft de bureau veel info verzameld tijdens de coronacrisis. De claim bureau heeft het nu zelf ook heel rustig omdat er nu bijna geen vluchten meer zijn. zo laat de woordvoerder weten van EUclaim “We worden nog wel veel om advies gevraagd”. De meeste vragen gaan over dat vliegmaatschappijen nu vouchers geven in plaats van geld terug. Het advies van EUclaim hierin is ook dat ze beter de vouchers kunnen aannemen omdat geld terugkrijgen te lang zou gaan duren. De maatschappijen moeten na maximaal een jaar de klanten alsnog hun geld teruggeven als ze geen gebruik hebben gemaakt van de voucher.
Coronamaatregelen betrekking op claims
Zo geeft de woordvoerder van EUclaims een aantal voorbeelden van gevolgen die coronamaatregelen hebben veroorzaakt. Zo zijn de vluchten naar het VS in maart geannuleerd door de overheid, dan is dat overmacht en hoeft geen extra vergoeding betaald te worden door de maatschappijen. “Hetzelfde geldt als maatschappijen de vlucht minimaal twee weken voor vertrek annuleren en dat laten weten.” De reizigers zijn dan tijdig geïnformeerd. Passagiers hebben altijd recht op geld terug als een maatschappij een vlucht annuleert. Sinds de coronacrisis geven maatschappijen echter geen geld terug, maar vouchers. Dat wordt door de overheid gedoogd door de coronacrisis.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen