ABN AMRO heeft tijdens de fusie met Fortis in 2010 de ruim vijf miljoen particuliere klanten niet individueel gescreend. Zij werden zelfs zonder onderzoek als “betrouwbaar” bestempeld en in de laagste risicocategorie ingedeeld. Op dit moment staan ze nog altijd zo geregistreerd.
Het feit dat de klanten ingedeeld zijn in de laatste risicocategorie is erg slordig. De nalatigheid maakt onderdeel uit van het strafrechtelijk onderzoek van het Openbaar Ministerie naar de bank. Een lage indeling vergroot de kans dat klanten die zich schuldig maken aan financiële criminaliteit niet of te laat door de bank worden opgemerkt.
Boete
Daarnaast heeft de ABN AMRO een boete gekregen van 2 miljoen euro van de Autoriteit Financiële Marken (AFM). De toezichthouder verwijt de bank bepaalde informatie niet tijdig openbaar gemaakt te hebben.
Hierbij ging het om het vertrek van toenmalig ABN AMRO-topman Gerrit Zalm. De bank bleek al een tijd op zoek te zijn naar een opvolger. Het Financieele dagblad heeft daar toen een artikel aan gewijd. Volgens de financiële waakhond had de ABN AMRO na dit artikel de informatie openbaar moeten maken.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen