Ga je binnenkort een eigen webshop beginnen en ben je op zoek naar tips? De kans is groot dat dit je eerste webshop zal worden. Dan is het verstandig om je goed in te lezen over de valkuilen en tips die komen kijken bij een eigen webshop. Het lijkt namelijk makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Wanneer je weinig tot geen kennis hebt van online marketing loop je een risico wanneer je alles zelf gaat doen. Het kan in eerste instantie een hoop kosten besparen, maar als het niet goed gaat en je een professional moet inschakelen op het op te lossen kunnen de kosten snel oplopen. Je kan het immers beter gelijk goed doen dan achteraf spijt hebben omdat je jezelf goed genoeg hebt verdiept. In dit artikel lees je een aantal belangrijke tips die jou kunnen helpen met je webshop.
Begin met een goed plan
Een goed begin is het halve werk. Dit geldt ook bij het starten van een webshop. Je wilt immers niet een webshop live zetten als deze nog niet helemaal af is. Hierom is het van belang om van tevoren een goed plan op te stellen en pas te beginnen met de webshop wanneer alles uitgedacht is. Dit geldt tevens voor de livegang van de webshop.
Als je een webshop wil beginnen weet je waarschijnlijk al welke producten je gaat verkopen. Het is verstandig om eerst klein te beginnen met een aantal producten zodat dit vervolgens uitgebreid kan worden. Op die manier hoef je minder in te kopen en wanneer het toch niet goed loopt zit je niet met deze (hoge) inkoopkosten.
In het plan komt onder andere een marktanalyse voor. Hier analyseer je welke kansen jouw webshop in de markt heeft. Je kijkt hier naar bijvoorbeeld de concurrentie, maar ook de trends en ontwikkelingen in de markt komen aan bod. Naast een marktanalyse kijk je tevens naar hoe alles intern geregeld gaat worden. Waarschijnlijk ben jij de enige werknemer en regel je alles zelf. Maar vergeet niet de partijen waarmee je samen gaat werken zoals bezorgdiensten. Hoe ga je daar invulling aan geven?
Besteed bepaalde werkzaamheden uit aan professionals
Het liefst doe je natuurlijk alles zelf, maar wanneer je niet veel kennis hebt van bijvoorbeeld online marketing is het verstandig om bepaalde werkzaamheden uit te besteden. Zo kun je zelf aan de slag gaan met online adverteren, wat flink in de kosten kan gaan lopen. Wanneer je niet uitkijkt ben je honderden of duizenden euro’s verder terwijl het nauwelijks effect heeft op de omzet. Verdiep je dan ook goed, voordat je het zelf oppakt. Of kies ervoor om dit bij een professional neer te leggen die alle ins-en-outs kent. Als het goed is verdiend de professional de kosten op termijn vanzelf weer terug.
Het gebruiken van kortingscodes: De voor- en nadelen
Wanneer jouw webshop live is en je de eerste verkopen wil stimuleren is het aantrekkelijk om gebruik te maken van kortingscodes. Een voorbeeld van zo’n code is een kortingscode van 50Five.com waarbij je een bepaald percentage korting aanbiedt op geselecteerde producten.
Echter zitten er verschillende nadelen aan deze codes. Doordat deze codes veelal via affiliate websites worden aangeboden, lever je veel van je winst in. Je moet daardoor de commissie van de affiliatepartner betalen én je geeft korting aan de klant. Het is dus van belang dat je goed berekent of het wel echt aantrekkelijk is om een code aan te bieden. De aandacht die je trekt bij koopjesjagers is namelijk vaak van korte duur. Daarnaast zijn koopjesjagers ook geen trouwe klanten. Dus bereik je hier je langetermijn doelen wel mee?
Kortingscodes hebben uiteraard ook voordelen. Zo trek je een groot publiek aan, dit zorgt voor meer conversies en een hogere omzet. Ook kan je met een kortingscode een potentiële koper overhalen om tot koop over te gaan. Daarnaast zorgen kortingscodes ook voor meer merkbekendheid, potentiële klanten ontdekken jouw merk. Heb je nog producten uit een oude collectie over of producten die minder goed verkopen dan je had verwacht? Dan kan je deze verkopen met een aantrekkelijke korting. Zo ben jij er vanaf en kost het geen geld om de producten op voorraad te houden.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen