De Nederlandse export van landbouwgoederen zoals planten, bloemen maar ook vlees en zuivel, is het afgelopen jaar nauwelijks gegroeid. Met een groei van 0,2 procent is er een einde gekomen aan jaren van forse groei. Zo steeg de omzet in 2017 met 6 procent en het jaar daarvoor met 4 procent.
Dit meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van voorlopige cijfers.
Met een bedrag van ruim 90 miljard euro aan landbouwgoederen die vorig jaar de grens overgingen, blijft Nederland na de Verenigde Staten de koploper van de landbouwexport in de wereld. Het merendeel, zo’n 72 procent, kwam uit Nederland. De rest kwam uit andere landen en ging via Nederland naar het buitenland.
Landbouwminister Schouten is niet pessimistisch. ‘’Er zit nog steeds groei in en we hebben een indrukwekkende positie als het gaat om de landbouwproducten’’.
Producten
De grootste exportcategorie is de sierteelt. Hieronder vallen onder andere planten en bloembollen. Deze producten zijn goed voor zo’n tien procent van de waarde van de landbouwexport. De rest van de top vijf wordt opgevuld door zuivel en eieren, vlees, groenten en fruit.
De producten waarin graan, meel en melk in verwerkt is, lieten de sterkste groei zien. De vraag naar deze producten steeg met zo’n twaalf procent. Dit komt mede door de sterke stijging in de vraag babymelkpoeder vanuit China.
Populaire exportbestemmingen
De lijst van populaire exportbestemmingen bleef het afgelopen jaar gelijk. Een kwart van de landbouwexport ging naar Duitsland. België (11 procent) en het Verenigd Koninkrijk (10 procent) ontvangen ook vrij veel goederen die zijn gecreëerd op Nederlandse bodem.
Duitsland is dus voor Nederlandse landbouwbedrijven nog steeds de grootste afzetmarkt. Maar er wordt volgens minister Schouten ook vaker geëxporteerd naar landen als Japan en Marokko. ‘’Het mooie aan Nederland is dat als het op de ene markt minder gaat, we wel weer oplossingen zoeken aan de andere kant.’’
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen