wo. okt 30th, 2024

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Hoe Amerikaanse speelgoedwinkel faalde in Nederland

speelgoedwinkel

De grootste Amerikaanse speelgoedwinkel genaamd Toys ‘R’ Us staat op het randje van faillissement.  Het speelgoed concern heeft in begin jaren 90 nog voet proberen te krijgen op de Nederlandse markt. Het bedrijf faalde hier compleet in. Het was in eerste instantie een grote verassing dat het bedrijf aankondigde het in Nederland te gaan proberen.  Het Amerikaanse bedrijf was in de jaren 80 een hard groeiend bedrijf in eigen land en later breide het bedrijf uit naar Azië en Europa en kreeg hiermee internationale allure. In hoog tijd dagen zat het bedrijf op ruim 700 winkels over de hele wereld.

Toys ‘R’ Us maakte in de goeie periodes een omzet van ruim 7 miljard dollar. De oprichter van de speelgoed gigant was met een inkomen van 67 miljoen dollar de op twee na meest verdienende Amerikaanse topman.

Speelgoedwinkel naar Nederland?

Na een succes te zijn geworden in Duitsland, ging Toys ‘R’ Us het ook proberen in Nederland. Kranten koppen met “speelgoedgigant neemt Nederland over” waren destijds gesprek van de dag.

Het speelgoed bedrijf wist van te voren dat ze het zwaar gingen krijgen. In Nederland had je grote spelers als Bart Smit en Intertoys die erg populair en goed geprijsd waren. Deze kleinere winkels lagen vaak op een steenworp afstand en waren dus snel en makkelijk te bereiken.

Andere aanpak

Toys ‘R’ Us wou met een andere aanpak toch de markt bespelen. Aan de rand van grote steden bouwde het bedrijf grote speelgoed warenhuizen. Deze hadden soms wel een oppervlakte van 4000 vierkante meter. Dat is ongeveer twintig keer grote dan de gemiddelde Nederlandse speelgoedwinkel.

In de grote Toys ‘R’ Us waren wel 18.000 producten te verkrijgen.  Hierbij kon je naast speelgoed ook luiers, fietsen en bedden kopen. Het bedrijf kon door de grote inkopen scherpe prijzen stellen. Toys ‘R’ Us werd ook wel vergeleken met de Ikea.

In 1993 opende het bedrijf de eerste Toys ‘R’ Us in Nederland. Dit was in Arnhem en in een korte periode volgde onder andere Utrecht, Eindhoven en Rotterdam. Het bedrijf investeerde ongeveer 8 miljoen per winkel. De Amerikanen streefde er naar om voor het einde van 1995 15 tot 20 winkels te hebben geopend. Op deze manier was de bedoeling 25 procent marktaandeel te krijgen.

 

About Post Author