Een relatiegeschenk is natuurlijk een manier om zakenrelaties te bedanken voor een samenwerking of het feit dat ze een product of dienst bij jou hebben afgenomen. Maar er zijn meer redenen waarom het interessant kan zijn een relatiegeschenk aan te bieden. In dit artikel komen ze alle zes aan bod.
Om naamsbekendheid te creëren
Relatiegeschenken kun je eenvoudig personaliseren. Een beetje afhankelijk of het item ook veel in het openbaar wordt gebruikt, kan dit je wat extra naamsbekendheid opleveren. Een fijne bijkomstigheid! Zo kun je een softshell jas bedrukken met het logo en/of de slogan van het bedrijf en die als relatiegeschenk geven aan medewerkers of zakenrelaties. Een kostentechnisch wat minder ingrijpende optie is het laten bedrukken van pennen of potloden.
Om medewerkers te bedanken
Niet alleen externe relaties, maar juist ook je eigen medewerkers kun je een relatiegeschenk geven. Het kan een mooie manier zijn om je hardwerkende medewerkers te bedanken voor hun inzet. Geef ze bijvoorbeeld waterflesjes met logo van het bedrijf voor op hun bureau. Je geeft hiermee niet alleen een blijk van waardering, maar moedigt hen tegelijkertijd aan tot een gezonde leefstijl, door voldoende water te drinken.
Om de relatie met klanten te versterken
Een goede klantrelatie is goud waard. Niet alleen omdat de klant dan waarschijnlijk een volgende keer aan jou denkt, maar ook vanwege mond-op-mond reclame. Beveelt iemand waarmee jij succesvol zaken hebt gedaan jouw bedrijf aan bij iemand anders, dan kan je dat mooi weer een nieuwe opdracht opleveren. Een goede klantrelatie ‘koop’ je natuurlijk niet met een relatiegeschenk, maar het kan er wel voorzorgen dat je net wat beter blijft hangen dan een ander.
Voor een blijvende herinnering
Met een relatiegeschenk geef je fysiek iets weg. Het is dus iets anders dan een bedankmailtje of een advertentie op een website. Daarmee breng je je bedrijf immers veel vluchtiger onder de aandacht. Een mok met logo of een powerbank worden vaak jarenlang intensief gebruikt. Zelfs een pen gaat minimaal een jaar mee. Het feit dat het om een tastbaar product gaat dat hopelijk ook echt gebruikt wordt, maakt dat het veel langer onder de aandacht blijft van zowel je relaties als (potentiële) klanten.
Als marketinginstrument
Ken je de regel van wederkerigheid? Die regel stelt dat een persoon altijd probeert te vergoeden wat een ander voor hem heeft gedaan. Een relatiegeschenk stelt dit principe in werking. Omdat jij namens je bedrijf iets geeft aan een klant of zakenrelatie, is de kans groter dat zij een product of dienst bij je willen afnemen en op die manier iets terug willen doen. Het relatiegeschenk als marketinginstrument zie je ook terug bij het creëren van naamsbekendheid en het versterken van de klantrelatie.
Omdat het leuk is
Iedereen kent wel het fijne gevoel als je iemand een cadeau geeft. Veel mensen vinden het zelfs leuker om een cadeau te geven dan er zelf een te krijgen. En dat is met relatiegeschenken precies zo. Het is een soort compliment in materiële vorm wat je uitdeelt. Niet alleen heel leuk voor de ontvanger om te krijgen, maar het geeft jou als gever ook een goed gevoel.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen