De Nederlandse vakantieganger geeft steeds minder uit aan vakanties naar Turkije en Griekenland. In het eerste halfjaar zijn deze bestedingen flink afgenomen. Ook Zwitserland is steeds minder populair onder de Nederlanders.
De bestedingen naar Turkije en Griekenland heeft het diepste punt behaald van de afgelopen 10 jaar. Het Centrale Bureau voor de Statistiek meldde dit afgelopen dinsdag.
Daling
In het eerste halfjaar van 2016 gaf de Nederlandse vakantieganger 39,6 procent minder uit in Turkije. Vergeleken met dezelfde periode in het jaar daar voor. Ook in Griekenland werd er flink minder besteed, daar gaven de Nederlanders 37,1 procent minder uit. Ook in Zwitserland werd er minder besteed, namelijk 17 procent minder dan het jaar daarvoor.
Het Centrale Bureau voor de Statistiek zegt dat de sterk afnemende bestedingen in Turkije komen vanwege de terroristische aanslagen en de chaos in het land zelf, zoals de coupe van afgelopen zomer. In totaal werd er 81 miljoen euro besteed door Nederlanders in Turkije. De daling van bestedingen in Griekenland komt vooral door de vluchtelingen crisis, zo meldde het Centrale Bureau voor Statistiek. De totale uitgaven van Nederlanders bedroeg daar 121 miljoen euro. Het jaar daarvoor was dit nog 195 miljoen euro.
Er gingen in de eerste helft van dit jaar flink wat minder Nederlanders op vakantie naar Griekenland en Turkije. De Nederlanders gaan nog wel naar Zwitserland maar minder lang dan voor heen. Dit komt omdat de Zwitserse frank duurder is geworden ten opzichte van de euro.
Meer uitgaven
Er waren wel landen waar de Nederland juist weer meer uitgaf in het eerste halfjaar. In Oostenrijk gaf de Nederlandse vakantieganger het meeste uit ten opzichte van het jaar daarvoor, namelijk een stijging van 8,7 procent. Gevolg door Spanje met een stijging van 8,4 procent. Frankrijk kende een stijging van 7 procent en Duitsland een stijging van 2,1 procent. Deze stijgingen van de uitgaven van de Nederlandse reiziger compenseerde bijna de gehele daling van uitgaven in Turkije, Griekenland en Zwitserland.
In totaliteit gaf de Nederlander wel minder uit aan vakantie dan het jaar daar voor. In 2015 gaven wij 5,3 miljard uit aan vakanties, in het afgelopen jaar gaven wij 5,2 miljard uit.
Een kwart van de bestedingen in het buitenland werd in Duitsland gerealiseerd. Hiermee is Duitsland het belangrijkste vakantieland voor Nederland. Dit grote aandeel komt vooral omdat de Nederlander vaak ook een dagje weggaat naar Duitsland of even gaat shoppen bij de oosterburen.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen