zo. jun 26th, 2022

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

MOL Triumph helpt groei van de Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven heeft het goed gedaan in de eerste vier maanden van 2017. De overslag groeide met 10 procent. Vooral de containeroverslag groeide flink.

Tijdens het binnenlopen van de MOL Triumph, het gloednieuwe containerschip, maakte het Havenbedrijf deze cijfers bekend. De MOL Triumph kan 20.000 containers vervoeren en is daarmee het grootste containerschip van Europa.

Vooral de Tweede Maaskvalkte was belangrijk voor de toename van de containeroverslag. Het Havenbedrijf zegt dat die nu op gang is gekomen. Rotterdam is de enige Europese haven waar grote schepen als de MOL Triumph zonder problemen kunnen aanmeren. De Rotterdamse haven komt dus veel voor in internationale vaarschema’s.

Vorig jaar groeide de haven slechts met 1 procent. Voor dit jaar is de groei geschat op 3 procent. Wanneer er naar de huidige resultaten van 2017 wordt gekeken, is deze schatting aan de conservatieve kant. Containerterminal RWG heeft een andere schatting gemaakt. RWG, dat één van de grootste containerterminals van Rotterdam is, verwacht voor 2017 een groei van 5%. Het Havenbedrijf verwacht dat het marktaandeel van Rotterdam in 2017 flink zal toenemen.

De Tweede Maasvlakte is op gang

De Tweede Maasvlakte kende in 2016 een moeizame start. Er werd gebruik gemaakt van nieuwe, volautomatische systemen. In het begin was er sprake van veel kinderziektes. Veel ladingen werden daardoor naar Antwerpen of Hamburg verscheept. Eind 2016 liep het systeem veel beter en er was een duidelijke toename zichtbaar. Havenbedrijf Rotterdam ziet ook de ladingpakketten, die door de problemen andere havens kozen, weer terugkomen.

In de containervaart is er al jaren sprake van schaalvergroting. De schepen worden steeds groter en kunnen daarom dus steeds meer containers vervoeren. Tien jaar geleden was het maximum aantal containers per schip ongeveer 10.000. Na de bouw van de MOL Triumph is dit aantal dus verdubbeld tot 20.000. De haven van Rotterdam speelt goed in op deze ontwikkelingen en past zich aan op de grotere schepen.

Het bedrijf wil in het najaar beginnen met het aanleggen van routes tussen de verschillende containerterminals. Het is de bedoeling dat door middel van deze routes de containers sneller van het ene schip naar het andere kunnen worden verplaatst. Momenteel worden de containers via openbare wegen verplaatst. De routes die de haven wil aanleggen worden exclusief gebruikt voor het vervoeren van containers.

 

%d bloggers liken dit: