Sinds het begin van de coronacrisis gebruikten Nederlanders gemiddeld 3 keer minder het openbaar vervoer, ten opzichte van de periode voor de coronacrisis. Dat heeft ov-chipkaartbedrijf Translink bekend gemaakt aan de hand van hun cijfers.
Sinds het begin van de coronacrisis zijn er 570 miljoen check-ins geweest. Voor de coronacrisis, in dezelfde tijdsspan waren dit er 1,47 miljard.
De eerste weken van de coronacrisis daalden het aantal ov-reizen met ruim 80 procent. Vanaf 7 juli gaf de overheid aan dat reizigers het openbaar vervoer ook konden gebruiken voor niet essentiële reizen. Dit zorgde ervoor dat het aantal treinreizigers toenam. In december was de situatie weer dermate verslechterd, dat mensen weer werd gevraagd om alleen essentiële reizen te maken met het openbaar vervoer. Afgelopen woensdag is deze maatregel weer opgeheven.
Door de grote afname hebben vervoersbedrijven grote verliezen gemaakt. Verwachting is dat de vervoersbedrijven verliezen blijven gaan maken, vanwege het feit dat mensen nog steeds blijven thuiswerken.
Ondanks dat de NS het op dit moment financieel moeilijk heeft en daarom de komende vier jaar ook 1,5 miljard euro moeten gaan bezuinigen. Zijn ze niet van plan om de prijs van een treinkaartje te verhogen. De prijs is alleen aangepast op het inflatieniveau van 1,5 procent.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen