Van sleutelhangers en aanstekers tot kalenders en bedrukte usb-sticks. Het aanbod van relatiegeschenken voor je bedrijf is gigantisch, maar hebben relatiegeschenken wel effect? Of kan je het geld beter besteden aan bijvoorbeeld online marketing? Daarom kijken wij naar de zin en onzin van relatiegeschenken. Lees verder.
Naamsbekendheid opbouwen
Promotiemiddelen als een aansteker zijn ideaal om naamsbekendheid op te bouwen. Met een minimale investering bereik je een enorm bereik. Als een relatiegeschenk regelmatig wordt gebruikt zal de ontvanger continu geconfronteerd worden met je bedrijfsnaam. Zo ontstaat er ongemerkt een band. Daarnaast zullen er nog meer mensen zijn die het relatiegeschenk zien en/of gebruiken wat zorgt voor een groter bereik.
Relatiegeschenken: effectief of niet?
Het voorbeeld hierboven klinkt misschien niet overtuigend. Wat als het promotiemiddel direct bij de ontvanger in de prullenbak beland? Of ergens achterin een lade? Gelukkig zijn er cijfers die ondersteunen dat relatiegeschenken wel degelijk effectief zijn. Zo is uit onderzoek gebleken dat bijna de helft van de mensen een relatiegeschenk zoals een pen of aansteker dagelijks gebruiken. De helft heeft hierdoor een positiever beeld gekregen van het bedrijf en maarliefst 52% doet zaken met het bedrijf waarvan men het relatiegeschenk heeft ontvangen.
Meest effectieve relatiegeschenken
Relatiegeschenken zijn effectief. Dat weten we nu. Maar dat wil niet betekenen dat je ongecontroleerd promotiemiddelen moet gaan versturen. Het effect is namelijk afhankelijk van het image van je bedrijf, je doelgroep en het relatiegeschenk. De beste relatiegeschenken zorgen voor een klik tussen jouw doelgroep en merk. Ga dus op zoek naar een relatiegeschenk dat bij jouw bedrijf past en waar je doelgroep op zit te wachten.
Meer berichten
Wilt u geld schenken aan een kind boven de veertig jaar? Dit zijn de opties.
Lifehacks om efficiënter te werken op kantoor
Relatiegeschenken: hoe belangrijk zijn ze nu écht?