Uit de lijst van de 50 meest waardevolle Nederlandse merken van Brand Finance is gebleken dat Shell het meest waardevolle Nederlandse merk is. Het olie- en gasbedrijf is bijna 33 miljard euro waard en staat dus bovenaan.
Shell heeft profijt gehad van de groei van de olieprijzen en het bedrijf nam British Gas over. Vorig jaar steeg daardoor de waarde al naar 32,7 miljard euro. Deze toename was goed voor een stijging van 12 procent. Ook is er veel publiciteit gepakt door in de Formule 1 samen te gaan werken met Ferrari.
Shell verreweg het meest waard
Op de tweede plaats staat KPMG met een marktwaarde van ongeveer 11 miljard euro. Dit is slechts een derde van de waarde van Shell. ING maakt de top 3 compleet. De bank heeft een marktwaarde van 8,6 miljard euro.
Heineken krijgt een eervolle vermelding. De bierbrouwer groeide het hardst van alle bedrijven in de top 10. Heineken staat op de zesde plaats. De directeur van Brand Finance, Marc Cloosterman, zegt dat de sponsorstrategie van Heineken een belangrijke factor is voor de groei van de waarde van het bedrijf. Het bedrijf legde eerst de focus op het voetbal. De Champions League wordt al 20 jaar gesponsord. Er zijn nu echter ook deals met de Formule 1 en de wereldbeker Rugby. Ook met het nieuwe Heineken 0.0 wordt er ingespeeld op de huidige trends.
Ziggo is de snelste stijger buiten de top 10. Vorig jaar stond Ziggo op plaats 24, dit jaar op 17. ,,Alleen al door het samengaan met Vodafone is Ziggo flink groter geworden”, zegt Cloosterman. Daarnaast is er door de introductie van het eigen sportkanaal bijgedragen aan de groei.
Merken vaak ondergewaardeerd
Cloosterman zegt dat de aanleiding voor de lijst is dat de waarde van merken vaak te laag wordt gewaardeerd. ,,Brands zijn het belangrijkste immateriële bezit van het bedrijf, maar ontbreekt in de financiële boeken.” De lijst is niet alleen gebaseerd op de naamsbekendheid van de bedrijven. Internationale bedrijven als Heineken en Randstad zouden dan hoger staan dan bijvoorbeeld Rabobank. ,,Voor deze ranking berekenen wij hoeveel geld marktpartijen ervoor overhebben om de naam van een merk in licentie op producten te zetten”, vertelt Cloosterman. ,,Die berekening maak je door de merkwaarde van een bedrijf te vergelijken met andere spelers op hun markt.” En doordat banken relatief winstgevend zijn, eindigen spelers als Rabobank en ING hoog.”
De Nederlandse bedrijven doen het niet erg goed op de wereldwijde lijst. Shell staat op plek 18. KPMG, de Nederlandse nummer twee, staat op plek 124.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen