za. dec 7th, 2024

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

5 handige SEO tips

Search Engine Optimization of SEO, is een verzamelnaam voor technieken die je website beter laten scoren in de zoekmachines. Wanneer je website goed vindbaar is in de zoekmachines, kan dit je heel wat extra bezoekers opleveren. Als online ondernemer investeer je hoogstwaarschijnlijk al in Search Engine Marketing en een SEO uitleg is dus niet langer nodig. Het is echter wél verstandig om je in te blijven lezen, zodat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Search Engine Marketing. Hieronder vind je 5 handige SEO tips die jouw SEO marketing aanzienlijk kunnen verbeteren.

1.  Verdiep je in YouTube

SEO voor Google is veruit de meest populaire vorm van SEO. Toch zijn er nog veel meer zoekmachines waarop de focus gelegd kan worden. Ook YouTube is een belangrijke zoekmachine. Op het videoplatform vind je gigantisch veel content. Om passende content te vinden, heeft YouTube een uitgebreide zoekmachine. Voor veel bedrijven is het een goed idee om ook gebruik te maken van dit platform. Niet alleen wordt je op deze manier beter vindbaar, maar video’s zijn voor velen ook interessanter dan alleen tekst.

 

Wil je beter vindbaar worden op YouTube? In dit geval is het aan te raden om rekening te houden met tags, de titel van de video en de beschrijving. Door hier gerelateerde zoekwoorden in te verwerken, wordt de video beter vindbaar. Bovendien is het ook een goed idee om je video te voorzien van subtitels, YouTube scant deze namelijk ook.

2.  Een onnatuurlijke schrijfwijze is overbodig

Google scant de content op je website om zo te bepalen waar de website over gaat. Voorheen was het effectief als je een bepaald zoekwoord simpelweg zoveel mogelijk herhaalde. Inmiddels werkt dit allang niet meer, deze techniek wordt tegenwoordig bestraft door Google. Ook het letterlijk overnemen van zoekwoorden is overbodig. Het algoritme van Google wordt steeds slimmer en herkent tegenwoordig erg snel waar een bepaalde tekst over gaat. Zoektermen zijn in veel gevallen op een onnatuurlijke manier geschreven. Wanneer je de zoektermen letterlijk in de content verwerkt, ontstaan er dus teksten die erg moeilijk leesbaar zijn. Dit is lastig voor de bezoekers van je website. Bovendien werkt een onnatuurlijke schrijfwijze tegenwoordig ook averechts.

 

De meeste zoekmachines zijn opgericht door commerciële bedrijven. De bedrijven verdienen geld aan advertenties. Wanneer een gebruiker van de zoekmachine op websites van lage kwaliteit terecht blijft komen, zal de gebruiker snel overstappen naar een andere zoekmachine. Om deze reden hechten Google en andere zoekmachines veel waarde aan content van hoge kwaliteit.

3.  Longtail keywords worden steeds belangrijker

Algoritmes worden steeds slimmer en dit merk je terug aan het gedrag van de consument. De laatste jaren is de manier waarop de consument gebruik maakt van de zoekmachines enorm veranderd. Voorheen was het gebruikelijk om erg gericht te zoeken. Met zoekopdrachten in de vorm van een vraag kreeg je meestal niet de gewenste resultaten. Tegenwoordig is dit heel anders. Zoekmachines beginnen de vragen steeds beter te begrijpen en toont in veel gevallen een lijst met pagina’s die het antwoord op de vraag bevatten. Hoe je hier als online ondernemer goed op inspeelt? Door je niet langer op een aantal belangrijke zoektermen te focussen, maar ook op longtail keywords. Longtail keywords zijn gerichter en langer.

 

Door ook een aantal longtail keywords in je content te verwerken, kom je al een heel eind. Let er hierbij wel op dat deze sleutelwoorden natuurlijk verwerkt worden, zoals in de vorige tip beschreven staat. Door je op zoekopdrachten in de vorm van een vraag te focussen, maak je bovendien kans om een featured snippet in Google te krijgen. Het is aan te raden om je ook hierin te verdiepen, aangezien een featured snippet altijd opvalt.

4.  Hoe meer content, hoe beter

Eerder schreven we al dat zoekmachines veel waarde hechten aan content. De gebruikers van de zoekmachine zijn in veel gevallen namelijk op zoek naar de juiste informatie. In veel gevallen zal meer content ook beter zijn voor je vindbaarheid in de zoekmachines. Echter, blijft kwaliteit wél belangrijker dan kwantiteit. Meer kwalitatieve content, zal bijna altijd tot een betere vindbaarheid leiden. Om deze reden is het een goed idee om hierin te investeren. Het is belangrijk dat de content ook SEO-geoptimaliseerd wordt. Het schrijven van hoogstaande content is niet voor iedereen weggelegd. Het is daarom aan te raden om de content door een professional te laten schrijven. Zo kun je er zeker van zijn dat de content interessant, leesbaar en SEO-geoptimaliseerd zal zijn.

 

Het is wél van groot belang dat de content uniek is. Wanneer je de content door een ander laat schrijven, is het verstandig om eerst een plagiaatcheck uit te voeren. Gekopieerde content is niet alleen in strijd met het auteursrecht, maar bovendien heeft het ook geen meerwaarde voor de vindbaarheid van je website.

5.  Behoud een natuurlijk linkprofiel

Linkbuilding is een techniek die veel gebruikt wordt. Google hecht echter veel waarde aan een natuurlijk linkprofiel. Het inkopen van links is eigenlijk dus niet toegestaan. Kies je ervoor om dit wel te doen? Zorg er dan voor dat je een natuurlijk linkprofiel behoudt. Het is bijvoorbeeld niet logisch als je website de ene maand tientallen linkverwijzingen krijgt en een andere maand helemaal geen. Bovendien moeten de meeste linkverwijzingen vanaf relevante websites komen. Het is niet logisch als een website uit de bouwbranche een linkverwijzing naar een marketingbureau heeft.

Besteed je de SEO uit?

Kies jij ervoor om de Search Engine Optimization uit te besteden aan een professioneel bedrijf? In dit geval is het een goed idee om na te gaan of het bedrijf in kwestie gebruik maakt van bovenstaande tips. De vindbaarheid van je bedrijf is erg belangrijk. Omdat een verkeerde werkwijze door Google bestraft wordt, loop je risico als je niet voldoende aandacht besteedt aan de campagne. Iedereen mag zichzelf een Search Engine Optimization expert noemen. Het is daarom belangrijk dat je zelf nagaat of het bedrijf in kwestie daadwerkelijk over voldoende kennis beschikt. Meestal kunnen recensies op het internet je al een goed beeld geven van de diensten van een bedrijf.

 

Liever zelf een SEO check uitvoeren? Lees in dit artikel hoe je dit doet.

About Post Author