1. Big data
Zo ontwikkelt Apex Learning een oplossing voor fysieke en virtuele leeromgevingen. De oplossing houdt de voortgang in realtime bij, maakt een efficiëntere lesplanning mogelijk en is toegankelijk voor zowel studenten als docenten. Santa Anna High School in Texas is een van de scholen die Apex Learning gebruikt. Dankzij de gegevens die door de tool werden verstrekt, kon de school prioriteiten stellen en haar programma aanpassen om beter aan de behoeften van haar leerlingen te voldoen. In het VK gebruikt Ashford School big data-tools van leveranciers zoals Socrative, Nearpod en Classroom Monitor. Deze oplossingen bieden scholen realtime informatie over het gedrag en de prestaties van leerlingen. Ze stellen scholen ook in staat deze informatie te gebruiken om tijdig wijzigingen aan te brengen in pedagogische benaderingen voor betere resultaten. De modellen die voortkomen uit de analyse van individuele leerlingprestaties geven inzicht in de interesses van leerlingen en de gebieden waar ze in de toekomst kunnen uitblinken. Opvoeders kunnen deze informatie gebruiken om studenten te adviseren over hun onderwijsprogramma’s, graduate studies en toekomstige carrièremogelijkheden.
2. AI: Kunstmatige intelligentie
Op AI gebaseerde apps zoals Coursera, een enorm open online cursusplatform, kunnen docenten bijvoorbeeld helpen bij het identificeren van verbeterpunten. Als een groot aantal studenten bijvoorbeeld foutieve antwoorden op een opdracht inlevert via Coursera, wordt de docent direct op de hoogte gesteld. Het systeem geeft ook directe feedback over de voortgang van leerlingen, waardoor docenten meer tijd hebben om leerlingen aan te spreken die moeite hebben met een bepaald onderwerp. Scholen kunnen kunstmatige intelligentie ook gebruiken om de prestaties van leerlingen te voorspellen, een belangrijke indicator voor academisch succes. En hoewel lesgeven in een virtueel klaslokaal voor de duur van de cursus een goede oplossing is, zijn online tests een beetje ingewikkelder. Maar ook hier is kunstmatige intelligentie een effectieve oplossing. Om bijvoorbeeld spieken bij examens te voorkomen, kunnen online AI-platforms examenvragen willekeurig verdelen onder kandidaten. Bovendien kunnen deze platforms het gedrag van studenten volgen. Sommige van deze platforms gebruiken gezichtsherkenningssoftware die kunstmatige intelligentie gebruikt om ongebruikelijk of verdacht gedrag te detecteren (bijvoorbeeld: valsspelen) en verwittig de leraar.
3. Gamification
Gamification leert ook dat falen niet altijd slecht is. Om het leerproces nog effectiever te maken, kun je ook ‘leuke’ elementen en waardevolle motiverende opmerkingen toevoegen. Items zoals cijfers, niveaus en ranglijsten kunnen bijdragen aan een competitieve leeromgeving. Wanneer leerlingen bijvoorbeeld beter presteren dan hun leeftijdsgenoten bij huiswerk, quizzen of tests, ervaren ze hetzelfde gevoel van prestatie als het verslaan van hun tegenstanders in een videogame. Door groepscompetities te organiseren, kunnen docenten gezonde competitie aanmoedigen en studenten helpen om teamwerkvaardigheden te ontwikkelen. Eenvoudige voortgangsfeedback, die laat zien waar elke student is, kan studenten aanmoedigen om harder te werken om naar het volgende niveau te gaan. Gezien de vele voordelen van scheikundegames, is het geen verrassing dat de markt voor educatieve gamification naar verwachting in 2023 $ 1,8 miljard zal bereiken.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen