Je zal steeds vaker merken dat jouw favoriete bedrijf tegenwoordig ook digitaal aanwezig is. Het begon ooit met de grote winkels en bedrijven, maar sinds kort heeft ook het familiebedrijf bij jou uit de buurt een eigen website waar je goederen of diensten kan kopen. Dat is voor jou als consument wel zo makkelijk, maar waarom proberen steeds meer bedrijven digitaal te gaan?
De succesformule
Veel bestaande industrieën hebben al laten zien dat het veel voordelen heeft om een bedrijf ook online beschikbaar te maken. Een voorbeeld daarvan is de gokindustrie, waaronder Bet777 valt. Zij hebben met hun website voor sportweddenschappen een veel groter bereik dan wanneer zij op een andere manier zouden opereren. Gebruikers kunnen gemakkelijk van vele apparaten met internetverbinding een weddenschap afsluiten. Door dat gemak is het aantal transacties vele male hoger dan wanneer iemand iedere keer naar een fysiek wedkantoor moet. Voor veel bedrijven is dit een motivatie om de digitale weg op te zoeken.
Tegemoetkoming naar de consument
Er is bijna niks meer dat je niet online kan doen. Banken sluiten een deel van hun kantoren omdat consumenten alles zelf online kunnen regelen en hetzelfde geldt voor kantoren van reisorganisaties. Zelfs de fysieke winkels waar je kleding, schoenen en andere spullen kan kopen sluiten steeds vaker omdat klanten hun spullen liever online kopen. De consument kan en wil alles online doen en wanneer jij als bedrijf niet digitaal bent, zullen ze met hetzelfde gemak een ander bedrijf vinden dat wel digitaal is.
Kostenbesparing
De kosten voor het openen van een fysieke locatie tegenover die van het beginnen van een digitaal bedrijf zijn op zijn zachts gezegd verschillend. Een online bedrijf heeft in het begin vaak geen personeel of bedrijfsruimte nodig, waardoor de kosten aanzienlijk gedrukt kunnen worden. Pas wanneer het bedrijf goed loopt en er meer omzet wordt gemaakt, wordt er geïnvesteerd in deze dingen. Een digitaal bedrijf heeft dus niet meteen met grote kostenposten te maken, waardoor het veel meer tijd heeft om financieel gezond te worden.
Gemakkelijker contact met klanten
Wanneer iemand bij jou online een product of dienst afneemt, heb je al meteen een aantal gegevens van die persoon in handen. Het is daardoor makkelijker om nog een keer contact op te nemen. Dat kan zijn om een klant te interesseren in een volgende aankoop, maar ook om feedback te krijgen. Digitaal is het erg handig voor een bedrijf om te achterhalen hoe tevreden een klant was met een product of een dienst, terwijl het voor een fysiek bedrijf veel lastiger is. In een kledingwinkel is de kans bijvoorbeeld groot dat je een klant nooit meer terugziet, waardoor je als bedrijf geen idee hebt of je dienstverlening en producten gewaardeerd worden.
Het lijkt dus wel alsof er alleen maar voordelen zitten aan het digitaliseren van een bedrijf. In de eerste plaats wordt het bereik steeds groter, waardoor de omzet ook zal toenemen. De kosten voor een digitaal bedrijf zijn daarbij vaak lager, waardoor er meer winst over zal blijven. Tot slot blijven consumenten tevreden als je als bedrijf digitaal bent en zijn ze achteraf beter te bereiken voor promoties en feedback.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen