za. okt 1st, 2022

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Dit is hoe het tij gaat keren voor winkelstraten

Fysieke winkels
Vanaf volgend jaar zal de negatieve ontwikkeling voor winkelstraten stoppen. Naar verwachting zal de omzet in de detailhandel groeien met 2 procent. Dit komt door de versterking van nieuwe winkelketens in de winkelstraten. De economische signalen lijken voor volgend jaar op groen te staan. Uit het onderzoek van het economische bureau van ING blijkt dat er meer werkgelegenheid, hogere koopkracht is en het consumentenvertrouwen gaat stijgen.

In 2017 gaan consumenten meer uitgeven en dat is voor winkelgebieden de kans om hun veerkracht te tonen. Met name kledingwinkels en winkels met woonartikelen hebben baat bij nieuwe initiatieven in de winkelstraten. Hudon’s Bay opent volgend jaar twintig nieuwe winkels in Nederland. Het Canadese warenhuis gaat zich onder meer vestigen in de leegstaande panden van de V&D. Daarnaast is de trend van tijdelijk pop-upstores aan het toenemen. ING becijfert dat de omzet van non-foodwinkels naar verwachting met 1,5 procent zal stijgen.

Webwinkels

Dit jaar hadden webwinkels veel profijt van de ellende die gaande is in winkelgebieden. De webshops hadden gemiddeld een omzetgroei van 20 procent. In totaal maakten de online winkels meer dan een miljard euro extra omzet.

Ook al ziet het er naar uit dat de fysieke winkels in 2017 een terugkeer zullen kennen, de groei van webshops blijft onverminderd doorgaan. Maar door de sterke binnenlandse economie is er meer ruimte voor groei voor zowel fysieke als digitale winkels.

Boodschappen

Verder zijn de verwachtingen hooggespannen omtrent de groei van online boodschappen. De toename van online supermarkten en maaltijddiensten heeft er voor gezorgd dat supermarktketens een internet-offensief zijn begonnen. Toch zal de fysieke supermarkt blijven heersen. Naar verwachting zal de omzetgroei met 2,5 procent stijgen voor supermarkten en voedselspeciaalzaken. De consument blijft letten op de prijs als het gaat om de boodschappen. Als consumenten meer te besteden hebben wordt gezond, lekker en biologisch eten belangrijker voor hen.

About Post Author

%d bloggers liken dit: