do. apr 25th, 2024

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

KLM verhoogt ticketprijzen bij niet directe boekers

KLM

KLM verhoogt de prijzen van de tickets die niet direct bij KLM gekocht zijn. Iemand die bij KLM wil boeken kan ook via een vergelijkingssite of via een reisbureau boeken. Dit kan je vanaf nu dus beter niet meer doen. Het bedrijf laat weten dat een enkele reis ongeveer 11 euro duurder wordt bij een ticket via een externe aanbieder. Bij een retour verwachten we zelfs 22 euro meer kwijt te zijn. Deze plannen maakte het bedrijf kenbaar tijdens het presenteren van de kwartaalcijfers.

Wat wil KLM er mee bereiken?

De maatschappij wil hier twee dingen mee bereiken. Om te beginnen besparen ze hiermee op de kosten. Daarnaast wil de maatschappij de consument triggeren om via de website tickets te kopen. Andere manieren zijn om via de callcenter of aan de balie op Schiphol een ticket te kopen. Vanaf 1 april 2018 gaat de door KLM genoemde distributietoeslag in. Voor de zustermaatschappijen gaat de heffing ook gelden. Air France en HOP zullen dus ook een heffing krijgen op de tickets van buitenaf. De toeslag zal niet voor dochtermaatschappij Transavia gelden.

De vliegtuigmaatschappijen British Airways en Lufthansa gingen de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij al voor met een toeslag. Het was dus wachten tot KLM er in mee ging.

Voor wie zijn de kosten

Voor alle tickets die verkocht worden door derden gaat de toeslag gelden. De kaarten die via derden verkocht worden gaan via het Gobal Distribution System. Hiermee werken reis bureau maar ook platformen als Expedia en Tripadvisor. Een vliegmaatschappij betaald voor het gebruiken van het systeem. Naast deze kosten moeten ze per ticket ook nog een vergoeding betaal aan derden.

De Nederlandse maatschappij heeft het liefst dat de consument direct via de maatschappij boekt. Dat willen ze nu aanmoedigen door minder te betalen bij een directe boeking. De directeur verkoop en services van KLM verwacht dat de toeslag mensen gaat overhalen. Door het directe boeken verwacht KLM de klant nog beter te leren kennen. Hierdoor kan de vliegtuigmaatschappij het aanbod nog beter afstemmen op de consument. Op deze manier houden we het meest de controle over ons product.

About Post Author