za. okt 1st, 2022

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

NS verliest mogelijk alleenrecht op snel spoor

ns sancties

De aanhoudende vertragingen op de hogesnelheidslijn tussen Breda en Schiphol zullen de NS waarschijnlijk een flinke boete opleveren. De Intercity Direct, de trein die over de hsl rijden, is te vaak vertraagd. Het is zelfs mogelijk dat de NS het alleenrecht op de hogesnelheidslijn verliest. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoekt of er een andere vervoerder moet worden ingeschakeld. Deze partij kan de NS bijstaan of zelfs de diensten volledig overnemen.

De NS en de hogesnelheidslijn zijn vanaf het begin af aan eigenlijk al een ongelukkige combinatie. Na het Fyra-debacle is de Intercity Direct ingezet om over de kostbare verbinding te rijden. Meteen was er al sprake van veel vertraging en weinig zitplaatsen. Het ministerie van I en M deelde daarom al twee boetes uit, die bij elkaar 1,25 miljoen euro bedroegen. Na drie boetes voor hetzelfde vergrijp, is de NS niet langer concessiehouder.

Wanneer er naar de laatste cijfers wordt gekeken, is er weinig vooruitgang te zien. Het is de bedoeling dat 82,5 procent van de treinen op tijd rijden. Het afgelopen halfjaar reed echter slechts 81,2 procent op tijd. Dat houdt in dat in het tweede halfjaar 83,8% van de treinen op tijd moet rijden. Dat wordt een pittige opdracht, omdat door grote groepen reizende studenten en het herfstweer het tweede halfjaar juist zwaarder is.

Kosten NS lopen flink op

De ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn al begonnen met een verkenning naar een andere vervoerder. Zij zullen na de zomer een uitspraak doen over de verkenning en de halfjaarcijfers. Wanneer er weer een boete komt voor de vertragingen, is dat de tweede. Wanneer het nog een keer gebeurd, zal de NS de concessie verliezen. De boete zal uitkomen op 750.000 euro. Samen met de eerdere boetes en het Fyra-debacle, heeft de NS veel financiële lasten.

Volgens het vervoersbedrijf zijn zij niet alleen de oorzaak van de vertragingen. Het ontwerp van de hogesnelheidslijn is niet foutloos. Treinen lopen daarom vertragingen om buiten de schuld van de vervoerder om. Het ministerie bevestigt dit. Volgens een rapport komt 60 procent van de vertraging voor de rekening van de NS.

About Post Author

%d bloggers liken dit: