za. okt 26th, 2024

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Op Black Friday laten we ons weer lekker meeslepen

Black,Friday

Vandaag is het weer Black Friday! Op deze dag laten we ons weer lekker meeslepen in de van oorsprong Amerikaanse traditie. Nederlanders bestellen zich suf. Dit gebeurde ook vorige week tijdens ‘Singles Day’.  De gemiddelde Nederlander liet zich behoorlijk gaan op deze dag.  Webshops verdrievoudigde hun omzet die dag.

Waarom werken kortingsdagen zo goed?

Ondernemers boekten 22 procent meer omzet dan de vorige editie van Singles Day. Dit rekenede marktonderzoeken GfK uit. Wanneer er alleen naar de omzet wordt gekeken, bedroeg de groei zelfs 42 procent.

Wat is nou de reden dat deze kortingsdagen zo goed werken? Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink zegt ‘het domste wat je kunt doen als winkel, is je korting aanbieden op een doodnormale dag. Als klanten korting krijgen zonder speciale aanleiding dan worden ze achterdochtig.’

Als dit gebeurt denken we al snel dat er iets mis is met het product. Hetzelfde gebeurt is kledingwinkels. Wanneer er bepaalde kledingstukken aan een rek hangen met de tekst ‘last items’, denkt de klant al snel ‘gelukkig ik ben er nog op tijd bij’ en ik heb zelfs nog korting ook!’

Amerikaanse traditie

Black Friday is een echte Amerikaanse traditie die volgt na de feestdag Thanksgiving. Deze traditie volgen wij Nederlanders behoorlijk onsuccesvol op, zegt hoogleraar marketing aan de Universiteit van Groningen, Maarten Gijsenberg. Wanneer mensen de kreet Black Friday zien, associëren ze dit snel met de hysterie die ze op tv zien in Amerika. We denken dan dat we deals kunnen sluiten met geweldige kortingen, maar in werkelijkheid vallen de deals behoorlijk tegen.

Zo kan je bijvoorbeeld 10 procent korting krijgen op een verouderd model van de Samsung Galaxy Tab. Dit zijn modellen waar je eigenlijk geen korting voor nodig hebt, aangezien dit de merkwaarde alleen maar verslechterd. De echte korting zie je dus vaak alleen maar bij ‘B-merken’. Bovendien is er overal wel korting te vinden als je maar goed zoekt. Consumenten laten zich dus te veel verblinden door inhaligheid en omdat ze denken dat het goedkoop is. Ze doen te weinig vooronderzoek om te kijken of ze een goede deal te pakken hebben.

About Post Author