Een succesvol bedrijf runnen is geweldig. Maar hoe zorg je ervoor dat je je bedrijf op de kaart zet? Dat consumenten of andere bedrijven direct aan jou denken als ze op zoek zijn naar dat wat jij levert? Het vergroten van je naamsbekendheid is een van de manieren waarop je dit kunt bereiken. En daarvoor zijn verschillende manieren. Ter inspiratie zetten we er zeven voor je op een rij.
1 Hang een reclamebord aan de gevel
Bevindt je bedrijfspand of kantoorruimte zich op een locatie waar veel mensen passeren? Met een reclamebord aan de gevel laat je letterlijk zien waar je bedrijf is gevestigd en natuurlijk hoe het heet. Dibond is een veelgebruikt materiaal voor reclameborden en is zowel geschikt voor binnen- als buitengebruik. Zo’n reclamebord aan de gevel is vooral nuttig als je producten of diensten aanbiedt voor een breed publiek. Zorg dat niet alleen je bedrijfsnaam en webadres op het bord staan, maar liefst ook wat je te bieden hebt en waarom mensen daarvoor bij jou moeten zijn.
2 Flyers
Wanneer je vaak potentiële klanten ontmoet, bijvoorbeeld op beurzen en evenementen, is het handig als je iets hebt om uit te delen. Op een flyer kun je laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Bij drukwerk is het van belang dat je geen ellenlange teksten maakt, maar de tekst kort en bondig houdt. De flyer kun je extra aantrekkelijk en persoonlijk maken met foto’s van je bedrijf. Heel slim is het om een klein weggevertje op de folder te drukken, zoals een kortingscode waarmee men online een introductiekorting kan krijgen of een link die men dient te bezoeken om te zien of ze een prijs hebben gewonnen.
3 Geef weggevertjes weg
Is er een bepaald voorwerp dat je doelgroep aanspreekt, dan is het slim om dit als weggevertje in te zetten als onderdeel van je marketingstrategie. Autorijders worden blij van een ruitenkrabber, creatieve mensen die graag ideeën opschrijven kunnen niet genoeg notitieboekjes hebben en schrijfwaren, zoals pennen en potloden met bedrukking zijn altijd goed. Zorg voor iets dat langdurig in iemands zicht blijft zodat men je (bedrijfs)naam onthoudt.
4 Mik op free publicity
Veel manieren om je naamsbekendheid te vergroten kosten geld. Veel geld soms zelfs. Het voordeel is dat je maximale controle hebt over dat wat je de wereld in stuurt. Heb je geen budget om te investeren, dan kun je proberen free publicity te krijgen. Gratis reclame dus. Dat kan alleen als je iets nieuws te melden hebt dat ook nog eens interessant is voor mensen. Schrijf een dijk van een persbericht met nieuwswaarde en stuur dit uit. Zorg er wel voor dat het geen verkapte reclameslogan wordt, want dan zullen media het niet plaatsen.
5 Ga bloggen
Blogs (weblogs) kunnen enorm veel effect hebben als je het op de juiste manier aanpakt. Zoek naar goed bezochte en betrouwbare websites die blogs plaatst en waarvan de doelgroep overeenkomt met die van jouw bedrijf. Lever een gastblog aan waarin je informatie, tips of je mening deelt over je vak. Heb je geen tijd om dit zelf te doen, dan kun je de blog (tegen betaling) vaak ook door de website-eigenaar laten schrijven.
6 Word actief op sociale media
Het lijkt een open deur, maar sociale media mogen in dit lijstje niet ontbreken. Met minimale inzet en kosten kun je er enorm veel mee bereiken. Denk goed na over een strategie die past bij je bedrijf en zorg ervoor dat je consistent post en deelt. Gebruikmaken van een content-kalender kan hierbij helpen.
7 Zorg dat je online gevonden wordt
Hoe vinden (potentiële) klanten jouw bedrijf? Is dat vooral via mond-op-mond-reclame, doordat ze langs je pand lopen, of word je het meeste via zoekmachines op internet gevonden? Tegenwoordig is het hebben van een website een must, waar je het grootste deel van je klanten ook vandaan haalt. Zorg dat je een mooie maar vooral duidelijke website hebt en dat je gevonden wordt via Google op die termen waar jouw doelgroep (vermoedelijk) op zoekt.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen