Luchtvaartmaatschappij EasyJet heeft het voorbije boekjaar een recordaantal passagiers aan boord van zijn vliegtuigen mogen verwelkomen. Bij de prijsvechter stapte in de twaalf maanden tot oktober 88,5 miljoen mensen aan boord. Dat is 10 procent meer dan een jaar eerder.
Statistieken
De passagiersstatistieken werden vooruitgeholpen door de reizigers op de Berlijnse luchthaven Tegel. Sinds januari is EasyJet actief na de overname van delen van het failliete Air Berlin.
Gemiddeld was 92,6 procent van de stoelen in het vliegtuig bezet volgens EasyJet. De vliegtuigen van de maatschappij zaten eerder niet zo vol.
De luchtvaartonderneming sloot het boekjaar af met een totale omzet van 5,9 miljard pond, circa 6,6 miljard euro. Dat was bijna 17 procent meer dan het jaar daarvoor.
Per stoeltje steeg de gemiddelde omzet met 6,4 procent. Exclusief Tegel was dit 8,3 procent. Voor belastingen steeg de winst met 60 miljoen pond tot 445 miljoen pond.
Verdere groei
Het lopende boekjaar verwacht EasyJet verder te kunnen groeien. Het bedrijf voorziet in de eerste jaarhelft daarvan een groei van de capaciteit met 15 procent, deel het Tegel-effect. De Britten rekenen voor het hele boekjaar op meer dan 10 procent capaciteit.
Verder maakte EasyJet bekend de komende anderhalf jaar de alsmaar oplopende brandstofkosten het hoofd te kunnen bieden door zijn “solide” hedging-positie. Met hedging wordt brandstof strategisch ingeslagen om zich daarmee in te dekken tegen de fluctuerende prijzen.
Het bedrijf heeft verder naar eigen zeggen de nodige maatregelen genomen vooruitlopend op de Brexit, onder meer door initiatieven in Oostenrijk en Zwitserland.
Het aanstaande vertrek van de Britten uit de EU heeft wat boekingen betreft geen invloed te hebben. Voor de eerste helft van het jaar is circa 50 procent van de vliegtickets verkocht. Nagenoeg is dat percentage gelijk aan dat van een jaar eerder.
Meer berichten
Wilt u geld schenken aan een kind boven de veertig jaar? Dit zijn de opties.
Lifehacks om efficiënter te werken op kantoor
Relatiegeschenken: hoe belangrijk zijn ze nu écht?