za. okt 1st, 2022

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Schiphol verwacht honderden claims

Claimingo en ReisRecht stellen Schiphol volgende week formeel aansprakelijk voor de vertragingen die reizigers opliepen. Tijdens de meivakantie waren er veel lange wachtrijen door de drukte. Honderden reizigers die vertraging opliepen hebben zich gemeld.

Alexander Colenbrander zegt tegen de Telegraaf dat Claimingo voor dubbele aansprakelijkheid gaat. De lange wachttijden komen vooral door securitychecks van de luchthaven. Maar volgens Colenbrander kunnen luchtvaartmaatschappijen ook verantwoordelijk zijn voor de onredelijke vertraging. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er onvoldoende balies open zijn tijdens pieken. De staat, die over de paspoortcontrole gaat, kan ook verantwoordelijk worden gehouden.

Claimingo is van plan om de schade te claimen bij alle betrokken partijen. Vervolgens is het aan die partijen om uit te zoeken wie de schade vergoedt. Wanneer zij er niet uit komen zal Claimingo de rechter inschakelen voor een oordeel.

Schiphol treft maatregelen

Schiphol heeft vorige week om tafel gezet met staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur. Na dit overleg zijn er maatregelen voor de zomer aangekondigd. Deze maatregelen moeten een herhaling van de chaos voorkomen.

In vertrekhal 1 worden deze zomer alle beveiligingsdoorgangen geopend. Ook in vertrekhal 2 worden, wanneer dat nodig is, alle doorgangen open gezet. Daarnaast wordt er extra personeel ingezet en meer beveiligingsmedewerkers, zo lieten de partijen weten.

Ook KLM de dupe van drukte

Tijdens de afgelopen meivakantie werd het duidelijk dat deze maatregelen op Schiphol meer dan nodig zijn. Het vliegveld kon de topdrukte duidelijk niet verwerken. De lange wachttijden voor de passagiers zouden KLM meerdere miljoenen hebben gekost. De vliegtuigmaatschappij eist van Schiphol concrete oplossingen om het dichtslibben van veiligheidscontroles tijdens de zomer te voorkomen.

In de meivakantie mistte dagelijks tientallen KLM passagiers hun vluchten door de wachttijden. De vliegtuigmaatschappij moest deze vluchten omboeken. Daarnaast hebben reizigers bij een vertraging van drie uur recht op een schadevergoeding. Op langere termijn kunnen de problemen op Schiphol de groeiplannen van KLM belemmeren. Er is met omwonende afgesproken dat tot en met 2020 maximaal 500.000 vliegtuigen per jaar mogen landen of vertrekken op Schiphol. KLM onderzoekt dus opties om toch te kunnen groeien.

About Post Author

%d bloggers liken dit: