Loyalty marketing voorziet in een gestructureerde aanpak van een bedrijf voor het belonen van de klant voor langdurig gebruik van een product of dienst. Hierbij richt een bedrijf zich op het laten groeien van het klantenbestand en het behouden van bestaande klanten.
Dit gebeurt door prikkels aan te bieden aan de klant om zijn besteedbaar inkomen aan specifieke producten of diensten te besteden. Hierdoor bespaart een bedrijf geld. Het behouden van klanten door voordelen of kortingen te bieden, kost immers minder geld dan het aantrekken van nieuwe klanten.
Door de klant het gevoel te geven dat hij belangrijk is voor een bedrijf, wordt een vertrouwensband gecreëerd die de klantrelatie verstevigt. De klant krijgt automatisch het gevoel dat hij een geweldige ervaring heeft met het bedrijf. Zo geeft loyalty marketing de klant een goede reden om bij een bedrijf te blijven en zo nog meer voordelen te genieten.
Vormen van loyalty marketing
Punten
Voor iedere euro die wordt besteed, of voor elke aankoop, ontvangt de klant een aantal punten. Deze punten kunnen worden ingewisseld voor cadeaubonnen of exclusieve voordelen.
Lidmaatschap
Op basis van bijgehouden gegevens van het koopgedrag van het lid, krijgt het lid meer of minder voordelen. Deze voordelen kunnen zich uiten in kortingen, maar ook in snellere of gratis verzending van de aankopen, of in het eerder kunnen beschikken over een product of dienst dan klanten zonder lidmaatschap.
Zakelijk geschenk
Bedrijven die beschikken over klantgegevens kunnen ervoor kiezen geschenken te sturen op verjaardagen, jubilea of andere feestdagen. Bij een zeer gewaardeerde klant kan zo’n geschenk bijvoorbeeld bestaan uit een unieke ervaring. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan moeilijk te verkrijgen kaartjes voor een concert of evenement.
Personalisatie
Door transparant te zijn over het gebruik van klantgegevens, wordt het vertrouwen versterkt dat een bedrijf goed met deze gegevens omgaat. Door dit vertrouwen kan een bedrijf de voordelen van de klant personaliseren. Relevante inhoud kan worden verstrekt en aanbiedingen kunnen worden gedaan op basis van de voorkeuren van de klant.
Mobiele apps
Omdat de huidige generatie onafscheidelijk is van de smartphone, maakt een app het vaak makkelijker voor de klant om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma. De klant kan makkelijk zaken doen met het bedrijf en is ook beter in staat om zijn voordelen te laten zien aan familie, vrienden en collega’s.
Verwijzingen (referrals)
Door de klant voordelen te bieden bij het aanbrengen van nieuwe klanten, zal hij nog meer geneigd zijn uiting te geven aan de door hem ervaren voordelen.
Betalingsopties
Om klanten te verleiden hun aankoopbedrag en frequentie te verhogen, wordt er een verscheidenheid aan betalingsopties aangeboden die het gemak vergroten en de financieringskosten voor de klant verlagen.
Slotsom
Bedrijven kunnen niet meer zonder loyalty marketing. Het helpt de klant te binden aan een bedrijf. Het zorgt voor een betere concurrentiepositie, een verhoogde gunningsfactor en de omzet van een bedrijf.
Bron: softwaremagazine.nl
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen