Criminelen hebben steeds minder kans van slagen wanneer het gaat om fraude bij internetbankieren. De maatschappij is beter geworden in het herkennen van phisingmails. De schade van fraude bij online bankieren was in de eerste helft van dit jaar nog maar 148.000 euro. Daarmee bereikte het het laagste niveau in de historie, zo meld de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland (NVB). In de tweede helft van 2015 bedroeg de schade van fraude bij internetbankieren 814.000 euro en in de eerste helft was dit maar liefst 24,7 miljoen euro.
Bewuster
“Er wordt niet lang niet meer in zoveel phisingmail getrapt”, zegt Bart van Leeuwen, een woordvoerder van NVB. Ook zegt hij dat het altijd een plaag zal blijven en dat de cybercriminelen ook steeds beter te werk gaan. Maar wij trappen er gewoon niet meer zo vaak in.
Tevens kunnen de banken internetfraude steeds beter detecteren. Opvallende transactie worden sneller opgemerkt en malware is minder effectief geworden, zegt de NVB.
Totale schade
De totale schade door fraude in het betalingsverkeer nam behoorlijk af. In het eerste halfjaar bedroeg dit 4,69 miljoen euro. Hiervan is het grootste deel door verloren en gestolen betaalpassen, namelijk 1,62 miljoen euro in het eerste halfjaar. Voornamelijk de pas-opstuurfraude zorgt hier voor. Dit is een manier om contact te zoeken met mensen om vervolgens te vragen of zij hun pas met pincode kunnen opsturen.
Banken zijn een campagne gestart om mensen erop te attenderen dat zij hier niet mee in zee moeten gaan.
Nauwelijks skimming
Skimming is een techniek waarmee jouw pas afgelezen wordt via een magneetstrip van cybercriminelen, om vervolgens jouw pas na te maken. Hiermee kunnen zij dus bijvoorbeeld in het buitenland met jouw pas betalen. Maar dit komt bijna niet meer voor. Dat komt onder andere door de introductie van de EMV-chip. Deze chip zorgt ervoor dat skimmers minder succes hebben bij het aflezen van de magneetstrip.
Meer berichten
4 tips om jouw kantoorgebouw te vergroenen
Welke activiteiten kun je ondernemen om meer klanten via je website te krijgen?
Hoe personeelsplanning bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelen