wo. sep 28th, 2022

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Netflix wint aan populariteit

netflix, populariteit

Onlinestreamingdiensten als Netflix nemen een steeds grotere hap uit de televisie-uitgaven van consumenten. Van alles dat een Nederlands huishouden aan televisie en video kijken betaalt gaat inmiddels 16 procent naar diensten die duidelijk wat anders aanbieden dan traditionele televisie. Dat meldt marktonderzoeker Telecompaper.

Marktonderzoeker Telecompaper meldt dat anderhalf jaar gelden dit aandeel nog op 11 procent lag.

Cijfers

Netflix zelf is goed voor 12 procent van de bestedingen. Het bedrijf moet wat omzet betreft alleen KPN en Ziggo voor zich dulden. Deze partijen zijn samen goed voor 85 procent van de Nederlandse tv- en video-omzet. Onder ruim 25 aanbieders, waaronder Delta, Film1, Eurosport Player, Tele 2, Videoland en T-Mobile, Pathé Thuis.

In de cijfers zijn ook de uitgaven verwerkt aan premium-pakketten als Fox Sports en Ziggo Sport Totaal. Van de tv-omzet van Ziggo, KPN en de andere tv- aanbiederen zijn die bestedingen goed voor 6 procent. De afgelopen jaar is vooral Fox Sports fors gegroeid, door nieuwe contracten die onder andere met KPN, Delta en T-Mobile zijn afgesloten. Mede dankzij de toegenomen populariteit van Formule 1 werd ook Ziggo Sport Totaal groter.

Betaling

Nederlanders maken bij de onlinestreaming vooral gebruik van abonnementsdiensten, waarbij een maand- of jaarbedrag wordt betaald. Door middel van een eenmalige aankoop is het ook mogelijk om films en series te bekijken, bijvoorbeeld via Pathé Thuis of iTunes. Momenteel gaat hier 2 procent van de Nederlandse tv- en video-omzet naartoe.

About Post Author

%d bloggers liken dit: