Spotify gaat een test uitvoeren voor een nieuwe manier van reclame afspelen. Bedrijven kunnen een nummer uitkiezen om te sponsoren. De niet betalende gebruikers zullen hier alleen wat van merken, voor betalende gebruikers verandert er niets.
De nieuwe manier gaat Sponsored Songs heten. Er worden geen banners getoond of geluidsfragmenten afgespeeld, maar er komt een bedrijfsnaam bij de titel en de artiest van het nummer. Stel dat zakelijk-nieuws het nummer Hotel California zou sponsoren zou dit als volgt worden weergegeven: “Eagles – Hotel California by Zakelijk-Nieuws”. Eerder was sponsoren in titels al mogelijk voor populaire afspeellijsten. Spotify wil op deze manier meer verdienen aan de gratis gebruikers. Deze leveren momenteel namelijk aanzienlijk minder op dan de betalende gebruikers.
Spotify wil later dit jaar naar de beurs
Het streamingsbedrijf is van plan om later dit jaar naar de beurs te gaan. Vorig jaar werd er een verlies geleden van 539 miljoen euro met een omzet van 2,9 miljard euro. Volgens de laatste waarderingen is het bedrijf ongeveer 8 miljard euro waard. Naar eigen zeggen heeft Spotify 140 miljoen actieve gebruikers, waarvan er 50 miljoen een betaald abonnement hebben. Die betalende gebruikers zijn goed voor 90 procent van de omzet. Door middel van advertenties verdiende het streamingsbedrijf vorig jaar 295 miljoen euro. De nummer twee van de markt is Apple Music. Zij hebben 20 miljoen betalende gebruikers.
Om in de toekomst minder verlies te leiden is Spotify aan het onderhandelen met verschillende grote muzieklabels. Universal Music Group heeft al aangegeven dat er een kleiner deel van de omzet af gedragen hoeft te worden voor de licenties. De labels hebben bij de deals de mogelijkheid gekregen om alleen betalende gebruikers toegang te geven tot nieuwe albums, zodat niet iedereen gratis naar de nieuwste hitalbums kan beluisteren. De labels hopen dat op deze manier de verkoop van de albums wat te laten stijgen.
Meer berichten
Elektrisch auto rijden: Gemakkelijk en voordeling
Zo word je succesvol in productontwikkeling
Rusland dreigt met sancties als Google illegale content niet verwijdert