za. okt 1st, 2022

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Webwinkels belazeren de boel

Het is voor consumenten onduidelijk welke rechten zij hebben met betrekking op het terugsturen van hun online aankopen. De webwinkel geven er blijkbaar niet zoveel om en overtreden massaal de regels op dit vlak. De consumentenbond zegt dit in een reactie op de eerste webwinkel-boete die gister in uitgedeeld voor de Autoriteit Consument en Markt.

Ken je rechten

De regel is dat je na het online bestellen van een artikel zonder opgaaf van een reden binnen twee weken na ontvangst het artikel mag retourneren. Het gehele aankoopbedrag plus de verzendkosten moeten worden terugbetaald aan de consument. De webwinkel kan niet zomaar een ontevreden klant met een tegoedbon afdoen.

Dit komt echter vaak genoeg voor. Klanten moeten hun rechten kennen bij online winkelen. Aan de andere kant kun je ook zeggen dat veel webwinkels eens volwassen moeten worden en de boel niet moeten belazeren.

Beboet

Vorig jaar deed de Consumentenbond een onderzoek naar die tafereel. Uit dat onderzoek bleek dat 57% van de webwinkel in de fout gaat op dit gebied. Gister zijn vier webwinkels een boete opgelegd van maar liefst 500.000 euro wegens het misdragen. De twee eigenaren van de webwinkels moeten per persoon de helft van deze boete (125.000 euro per persoon) persoonlijk betalen. De Autoriteit Consument en Markt liet weten dat er dit jaar nog meer maatregelen worden getroffen tegen meerdere webwinkels.

Vanzelfsprekend

Het bedrijf T.O.M. bv uit Bladel beheert de vier webwinkels die gisteren een boete ontvingen. Het ACM laat weten dat het niet volgen van de regels wat betreft retouren vanzelfsprekend was en bewust gebeurde. Consumenten die klaagde kregen hun gelijk en ontvingen het aankoopbedrag met verzendkosten terug in plaats van in een andere vorm zoals een tegoedbon.

About Post Author

%d bloggers liken dit: